A bevétel hatékony adminisztrációja

2022 március 29

Amikor bevételről beszélünk, számomra egyértelmű, hogy a bevételt minden esetben valamilyen BIZONYLAT kíséri.

BIZONYLATOK

A bizonylat lehet nyugta, számla, vagy egyéb számviteli bizonylat.

Közös tulajdonságuk, hogy sorszámozottak (ezáltal könnyen azonosíthatóak), és minimum 2 példányban készülnek.

A bevételi bizonylatokról

A számlakibocsátási kötelezettség a számla előállítása mellett magában foglalja a számla átadását (eljuttatását) a vevő felé.

A készpénz kezeléséhez, más jogszabály előírása alapján meghatározott gazdasági eseményekhez kapcsolódó bizonylatokat (ideértve a számlát, az egyszerűsített számlát és nyugtát is), továbbá minden olyan nyomtatványt, amelyért a nyomtatvány értékét meghaladó vagy a nyomtatványon szereplő névértéknek megfelelő ellenértéket kell fizetni, vagy amelynek az illetéktelen felhasználása visszaélésre adhat alkalmat, szigorú számadás alá kell vonni. (Számviteli törvény 168.§)

Szigorú számadású nyomtatványok:

  • számlanyomtatványok (tömb, lapok);
  • készpénzcsekk (készpénz-felvételi utalvány);
  • elszámolási utalvány;
  • csekkszerződés alapján igényelt csekkfüzet;
  • bevételi és kiadási pénztárbizonylat;
  • pénztárjelentés;
  • nyugta, ideértve a beszedendő összeget előnyomva feltüntetett nyugtát, perforált szelvényeket tartalmazó nyugtafüzetet;
  • gépkocsi-menetlevél;
  • sorszámozott űrlapok és sorszámozott űrlapokat tartalmazó füzetek, valamint értékjegyek, amelyekért a felhasználás során ellenértéket fizetnek stb.

A bizonylatolás nem öncélú!

Elsősorban a gazdálkodási folyamat ellenőrzésére és a tulajdon védelmére szolgál, ugyanakkor ellenőrizhető módon biztosítja a könyvelés előfeltételeit, és legalább 8 évig kell olvasható formában és visszakereshető módon megőrizni.

Ezzel elérkeztünk a lényeghez:

A GAZDÁLKODÁSI FOLYAMAT

A gazdálkodási folyamat alapvetően rettentően egyszerű:

  1. A vállalkozás rendelkezik egy termékkel (vagy szolgáltatással).
  2. amiért cserébe a vevőtől pénzt kap. Ez a bevétel, amit a vállalkozás jogszabályok által előírt módon bizonylaton rögzít.
  3. A bevételt ezután felosztja úgy, hogy alapanyagot, berendezéseket, és különféle szolgáltatásokat vásárol (ilyen például a munkaerő, az üzemeltetési költség, stb.), ami biztosítja a további működését. Ezekről a kiadásokról szintén bizonylat készül.
  4. majd ezek segítségével további termékeket állít elő (további szolgáltatást nyújt),
  5. amiből újabb bevételt szerez…

Hónap végén pedig a bizonylatokat átadja a könyvelőnek.

Eddig ismerős, ugye?

Aki eddig eljutott, az már általában hátradől, hiszen teljesítette a jogszabály által rárótt kötelezettséget. Ráadásul igen büszke magára, hiszen – tagadjuk vagy sem – léteznek vállalatok, akiknél ez a bizonylati fegyelem sem alapvető.

Nagyon sokat segít ebben az a rengeteg online fejlesztés, ami a gazdaság-fehérítésére irányul, és ma már – meglepő vagy sem – Magyarország az EU digitális adóügyi éllovasa, ahogy Varga Mihály pénzügyminiszter fogalmazott.

Van azonban egy icipici probléma ezzel.

Az adózás mára talán könnyebb lett, de ez nem a legfőbb vállalkozói motiváció, én még nem találkoztam olyan cégvezetővel, akinek ez a tétel az első 10-ben lett volna. Azaz nincs benne semmi olyan, amit egy cégvezető felhasználhatna arra, hogy egyre TÖBB BEVÉTELT érjen el, HATÉKONYABB KÖLTSÉGFELHASZNÁLÁSSAL, és NÖVELJE VAGYONÁT.

A TITOK

A titok az, hogy nem szabad a kötelezőnél megállni.

A helyes pénzügyi adminisztráció teljes technológiáját sajnos lehetetlen egy ilyen blogbejegyzésben megadni, de egy biztos:

AZ ADATOK A BIZONYLATOKBAN VANNAK.

Hogy hogyan gyűjtsd össze és hogyan rendszerezd ezeket?

Milyen szempontok alapján vizsgáld?

Mit mihez viszonyítva elemezz?

Milyen gyakran tedd ezt?

A könyvemben átfogóan megvan mindaz, hogyan alakíts ki ebből egy működőképes rendszert, ami a PROFIT-MAXIMALIZÁLÓ pénzügyi működéshez szükséges.

DIGITALIZÁCIÓ?

Sokan szokták kérdezni tőlem, hogy ezt a rengeteg adatot milyen szoftverrel érdemes kezelni.

Én őszinte leszek, nincs olyan, ami mellett letenném a voksom. Nem azért, mert bármelyik ne lenne jó, vagy hasznos. Ám egyik-másik annyira bonyolult, hogy csak a bevezetése egy külön projekt, és van, ahol az adatrögzítés körülményessége is hatalmas emberi erőforrást igényel. Ha van bármilyen CRM vagy számlázó szoftvered, általában minimális módosítással ki lehet nyerni belőle a szükséges adatokat.

Bár ma már tényleg rengeteget segít a digitalizáció a pénzügyi adminisztrációban, ezek akkor is csak mechanizmusok.

MI HIÁNYZIK?

AZ EMBER. Az álmok és célok, a tudatosság, a rugalmasság, az emberi döntések, az emberi képességek és a munkára való hajlandóság megfigyelése és elemzése. Enélkül akármilyen csilivili szoftvert használhatunk, esélytelen pénzügyi sikerre menedzselni egy vállalkozást.

A sikeres módszer azonban létezik! Már számos vállalkozásban értünk el ezekkel a konkrét és megvalósítható lépésekkel mérhető eredményeket.

Ebben az évben 3 vállalkozásnak biztosítok rendszeres konzultációs együttműködést, azaz személyes vagy online konzultációkon arra lehetőséget, hogy mindezt a szemléletet és tudást fokozatosan, lépésről lépésre bevezessük, ezzel pedig MEGSZILÁRDÍTJUK ÉS TARTÓSSÁ TESSZÜK A VÁLLALKOZÁSOD PÉNZÜGYI SIKEREIT.

Először egyszerű de nagyon produktív pénzügyi mutatószámokkal nézünk szembe, majd felderítjük, milyen kiaknázatlan kincseket rejt még ez a terület, ami végül megadja azt a pénzügyi szabadságot, amire a kezdetekkor vágytál.

Ha ez egy kívánatos állapot számodra, kérj most egy díjmentes konzultációt.

Ha hasznosnak találtad a bejegyzésemet, oszd meg másokkal is. Itt a link, amit megoszthatsz és továbbküldhetsz:

 

 

© 2022, Mogyorósi Ágnes

Minden jog fenntartva!

*Hálás köszönet illeti az L. Ron Hubbard Libraryt, amiért engedélyezte egy részlet felhasználását L. Ron Hubbard szerzői joggal védett munkáiból.