Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
Hogyan válaszd ki az ideális pénzügyest?
2023. július 18.
A pénzügy legnagyobb részt a bizalomról szól, a hitelességről – nem csak az ügyfeleink felé.
Amikor pénzügyest választasz, tulajdonképpen rábízod a pénzed kezelését. Ez a pozíció nem engedi meg a hűtlenséget, miközben persze elvárunk bizonyos szakértelmet is.
Vannak tehát szempontok, amiket a #toborzás és #kiválasztás során érdemes szem előtt tartani. Ebben a bejegyzésben ezeket vesszük sorra.
Szakértelem
A közhiedelemmel ellentétben a pénzügy nem olyan bonyolult, mint az atomfizika, de azért van egy szint, ami alatt nem igazán lesz eredményes a pénzügyesed.
Persze el kell dönteni, hogy pénzügyi adminisztrátort keresel – aki a papírmunkát leveszi a válladról – vagy egy olyan pénzügyest, aki képes és hajlandó segíteni a pénzügyi döntéseidet is adatokkal alátámasztani, és felfejleszthető akár gazdasági igazgatói szintig is. Ez a cikk inkább az utóbbi karaktert segít megismerni és szempontokat adni a megtalálásához.
Miben legyen szakértő?
- Szakértőnek kell lennie abban, hogy beszerezze a pénzügyre tartozó múltbeli, jelenbeli információkat, és ezeket egy átlátható rendszerben nyilvántartsa.
- Szakértőnek kell lennie abban, hogy hogyan képezzen pénzügyi tartalékokat a jövőbeni terveid elérésének érdekében. Ehhez persze az kell, hogy tájékozott legyen a jövőbeli terveiddel kapcsolatban.
- Szakértőnek kell lennie a cég által a pénzügyi területen használt informatikai eszközök használatában – vagy azzá kell válnia. Gondolok itt a vállalatirányítási rendszerre, a számlázóprogramra, kommunikációs felületekre, az Excel használatára.
- Jártasnak kell lennie a pénzügyi tervezés témájában.
Mit értek pénzügyi tervezés alatt?
- a célkitűzések (amit a cégvezető képvisel),
- a pénzt használó és pénzt termelő vállalati tevékenységek (amit a vállalkozás tevékenysége képvisel)
- és a számvitel (amit a könyvelő képvisel)
- irányítási szempontból történő összekapcsolását, vagyis, a költség- és eredménymenedzsment tevékenységeket értem alatta.
A pénzügyi tervezés egy komplex, gazdasági vezetői funkció, amely foglalkozik a bevétel-tervezéssel, bevétel-növeléssel, a bevétel célirányos és költséghatékony felhasználásával, ezáltal a vállalatirányítás egyik fontos alrendszere. A pénzügyi tervezés célja a vállalati hatékonyság növelése és jobb vezetői döntések elősegítése, a döntéstámogatás.
A pénzügyes munkájának értékét rendkívüli módon megnöveli ez a jártasság. (A pénzügyi tervezés mikéntjét és hogyanját oktatási programunkon belül a Pénzügyekben Profi Leszek online tanfolyammal alapozhatod meg.)
Készségek
A szakértelem mellett fontosnak tartom azt is feltérképezni, hogy milyen készségeket, képességeket kíván meg a pénzügyi munka.
Kíváncsiság
Egy jó pénzügyes nem bújik el a papírjai mögött, hanem kíváncsi, érdeklődő természet. Proaktivitást várunk el tőle, különben nem lesz igazán „élő” a cég többi munkatársa számára. Ha viszont megfelelően gondoskodik a cég vagyonáról, azért viszont mindenki nagyon hálás lesz.
Lehet, hogy a kíváncsisága néha terhes lesz a számodra, mert olyan bizalmas információkat kell megosztanod vele, amiket még talán magad előtt is titkolsz. A kíváncsisága határait természetesen Te húzod meg. De ha azt akarod, hogy valóban tudjon segíteni neked a céljaidat elérni, és pontosan meg tudja mutatni, hol tartasz az utadon, akkor érdemes elengedned a rossz érzéseidet. Meg kell bíznod benne valamennyire, hogy be tudja bizonyítani, érdemes a bizalmadra.
Szót kell értsen a könyvelőddel.
Ugyan nem ő lesz a könyvelő, tehát – bár nem baj, ha van könyvelői végzettsége – de nem a végzettség a lényeg, hanem a gondolkodásmód és a gyors felfogás. A számviteli törvények, az adózással kapcsolatos jogszabályok értelmezését nyugodtan hagyd meg a könyvelőnek. Viszont el kell várd, hogy az értelmezést felfogja és a gyakorlati alkalmazásba beültesse és gondolkodjon vele.
Ez azt jelenti, hogy ha tudja, milyen áfa fizetési kötelezettség terheli a cégedet, akkor a számla kiállításkor ezt helyesen tudja alkalmazni. Azt is jelenti, hogy amikor a kiadásokat összesíti, ne feledkezzen el a bér és az osztalék számítása mellett az ezekhez kapcsolódó kötelezettségekről (fizetendő járulékokról, adóról). Ezek csak kiragadott példák.
Elemzési képesség
Amikor meglát egy számlát, egy ügyes pénzügyes nem csak lefűzi a könyvelőnek a dossziéba (vagy elmenti egy mappába), ez csak az alap. Egy jó pénzügyes egy számla mögött képes meglátni a teljes gazdasági eseményt, és fel tudja mérni az előzményeket és a lehetséges következményeket is. A cashflow bevételi oldalát össze tudja kapcsolni a kiadási oldallal, és fordítva, egy költségnek látja a bevételi vonzatát is (a megtérülését, a hatását a bevételre).
Hozzáállás - attitűd
A pénzügyes (nem csak szerintem) különleges emberfajta. Vannak olyan jellemzők, amik alapvető fontosságúak ebben a szakmában.
Rendszeretet
Ahogy a Kisvállalkozások pénzügyi tervezése című könyvemben is írtam, a pénz-áramlás rémesen reagál a rendetlenségre. Fura mód, valahogy az adminisztrációs zűrzavarban elfolyik a pénz, és van, ahol csak emiatt hatalmas lyukak tátonganak a költségvetésben. Elengedhetetlen, hogy a pénzügyi teljesítésekhez kapcsolódó dokumentáció teljes, pontos és rendezett legyen, különben a követeléseinket nem tudjuk behajtani, a kötelezettségeinket nem tudjuk határidőben teljesíteni.
Rendszer-szemlélet
A pénz nem egy statikus eszköz, így a pénzügyesnek át kell látnia a cégen belüli és a cégen kívüli pénz-áramlásokat, és az e mögötti termelési folyamatokat. Fel kell tudjon fedezni összefüggéseket a cég különböző területeinek munkája és a pénzügyi áramlások között. Ezeket meg kell tudja mutatni a cégvezetőnek, ezzel segítve a vállalkozás hatékonyságának növelését. (A Kisvállalkozások pénzügyi tervezése című könyvemben egy ilyen rendszert mutatok be.)
Pontosság
Azt hiszem, ez elég egyértelmű, miért fontos, de semmiképp sem akartam kihagyni a felsorolásból. Üzletben nincs barátság – tartja a mondás, a pontos elszámolás viszont a jó üzleti kapcsolatok alapja.
Gondosság
A cég vagyona nem a sajátja, de rá vannak bízva! (már megint ez a bizalom szó… őrület, nem? ) Mind a pénzeszközök, mind az egyéb vagyonelemek értékét biztonságban és épségben meg kell őriznie, még akkor is, ha azok használatra ki vannak adva a munkatársaknak. Ezt a szemléletet kell képviselnie akkor is, amikor ő, vagy valaki más kárt okoz. Ez magas etikai szintet feltételez a részéről, és (többek között) pontos nyilvántartásokat arról, hogy ki mikor és milyen állapotban kapta meg a használatra kiadott céges felszerelést és eszközöket.
És ha már etika: nem lehet elnéző, sem megvesztegethető. Kötik őt jogszabályi előírások csakúgy, mint a saját bizalmi pozíciójának súlya.
Türelem
A pénzügyes különleges emberfajta – szeret papírokkal és Excel táblákkal szöszmötölni, és addig keresni a hibát, amíg meg nem találja. Emellett viszont képesnek kell lennie megbirkózni azzal, ha mások nem annyira rendszeretőek, talán nem annyira rajonganak az adminisztrációért, vagy nem olyan gondosan bánnak a munkaeszközeikkel, mint az ő magas standardjai. Eszközei a meggyőzés és a szabályok tisztelete, valamint az a megingathatatlan bizonyosság, amit képviselnie kell a cég pénzügyi stabilitása érdekében.
Kivel legyen jó kapcsolata a cégen belül?
Egy kapcsolat akkor jó, ha oda és vissza is működik. Kap valamit valakitől, és nyújt is valamit cserébe.
A pénzügyes tulajdonképpen az összes terület vezetőjével jó együttműködést kell kialakítson, de legyünk egészen konkrétak, kivel mi dolga van.
Veled, mint cégvezetővel, tulajdonossal
te rábízod a pénzügyi adminisztrációt, a vagyontárgyaid nyilvántartását, értékének megőrzését, és a pénz kezelését, cserébe ő átlátható kimutatásokat ad, hogy honnan jött be a pénz a cégbe, és mire ment el, hol tartasz most, és mi várható a jövőben.
Ezeket a kimutatásokat a te elvárásod szerinti időközönként összeállítja, cserébe te biztosítasz neki erőforrásokat (munkaeszközöket, munkatársakat), hogy ezt meg is tudja csinálni.
Tudjon neked nemet mondani. Ez nem jelentheti azt, hogy ilyenkor kihúzza magát a munka alól, de cserébe mindig tudja érvekkel alátámasztani azt, hogy miért mond nemet, kifogások helyett adjon megoldási javaslato(ka)t, így egy olyan döntést hozhatsz, ami pénzügyileg is megalapozott.
Bár te rábízod a titkaidat, neki cserébe meg kell szolgálnia a bizalmadat azzal, hogy nem szórja szét ezt az információt sem a cégen belül, sem kívül. Ezt akár a szerződésében is érdemes tisztázni, az esetleges bizalomvesztés következményeivel együtt.
És bár te rábízod a titkaidat, neki nem szabad feléd titkot őriznie. Nem tarthatja a fejében tárolva egyetlen pénzrészecske helyét sem, nem vezethet „különleges nyilvántartásokat”, és azt sem, titkolhatja, hogy hogyan végzi a munkáját. Célszerű vele leíratni, hogy milyen tételt hol tart nyilván, és ezeknek a nyilvántartásoknak átláthatónak és érthetőnek kell lennie. Ennek fontossága akkor válik nyilvánvalóvá, ha elmegy szabadságra, vagy elhagyja a céget, vagy növekszik a cég, és valakinek át kell adnia bizonyos részfeladatokat.
a könyvelővel (bérszámfejtővel)
szakmai támogatást kap tőle, cserébe pontos, rendezett dokumentációt biztosít neki, figyelembe véve a határidőket.
a HR munkatársakkal
a munkatárs-felvétel is költségekkel jár, és az új munkatárs a betanítási időn belül jobbára csak viszi a pénzt. Erre pénzügyi fedezetet kell biztosítani, és jóelőre gondolkodni a személyzetfejlesztés pénzügyi vonzatával. Ha ismerik egymás munkáját, nagyon jól össze tudnak dolgozni ebben, és közösen gondoskodnak a céged növekedéséről.
akik használják a cég eszközeit és pénzügyi erőforrásait
mindegy, hogy egy autó, vagy egy FB hirdetés, mindkettő a cég vagyonából van finanszírozva. Legyen bármilyen poszton egy munkatárs, a pénzügyessel érdemes jóban lenni és megismerni a standardjait, hiszen nagyon sok múlhat rajta, hogy a munkatárs időben megkapja a bőséges fizetését. Nem is beszélve egy leltár során tanúsított együttműködésről…
Remélem te is ilyen ÜGYES PÉNZÜGYEST találsz magadnak.
Ha viszont nem találsz ilyet „készen” a piacon, de van olyan embered, aki hajlandó ebbe az irányba fejlődni, akkor már félig megnyerted a csatát!
A másik felében tudok segíteni, és veled együttműködve
szívesen felkészítem őt a rá váró feladatokra.
Ha hasznosnak találtad a bejegyzésemet, oszd meg másokkal is.
© 2023, Mogyorósi Ágnes
Minden jog fenntartva!